REGULAMIN
BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Abramowie
Regulamin opracowano na podstawie:
-
Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. Nr 67 poz. 329 z 1996 r. z późniejszymi zmianami);
-
Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami) w sprawie „ramowych statutów … szkół publicznych”;
-
Statutu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Abramowie.
Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, która:
- służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
- służy do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych,
- pełni funkcje szkolnego ośrodka informacji,
- wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców,
- uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i edukacji ustawicznej.
1. Zadania biblioteki:
1) Biblioteka uczestniczy w pełnieniu podstawowych funkcji Zespołu wobec uczniów:
-
kształcąco-wychowawczej poprzez:
- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,
- przysposobienie ich do samokształcenia,
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
- kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacenie kultury humanistycznej uczniów,
- wdrażanie czytelników do poszanowania książki, czasopisma i innych materiałów bibliotecznych oraz sprzętu komputerowego.
-
opiekuńczo-wychowawczej poprzez:
- rozpoznawanie aktywności czytelniczej uczniów, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych,
- wykrywanie u potencjalnych czytelników przyczyn braku potrzeby czytania i udzielaniu pomocy w ich przezwyciężaniu,
- wspomaganie działań szkoły w realizacji programów wychowawczego i profilaktycznego,
- otaczanie opieką wszystkich uczniów w ich poszukiwaniach czytelniczych,
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez wskazywanie im literatury pedagogicznej;
-
kulturalno-rekreacyjnej poprzez:
- uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów,
- wspieranie kształtowania umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzenia.
2) Biblioteka udostępnia rodzicom uczniów literaturę i inne materiały z zakresu wychowania w rodzinie i przezwyciężania kłopotów wychowawczych.
3)Biblioteka wypożycza uczniom na okres jednego roku szkolnego podręczniki szkolne zgodnie z klasą do której uczęszczają w danym roku szkolnym.
2. Organizacja biblioteki
1) Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor Zespołu, który:
a) zapewnia pomieszczenie i jego wyposażenie, warunkujące prawidłową
pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia,
b) zatrudnia bibliotekarza z odpowiednimi kwalifikacjami (bibliotekarskim i pedagogicznym) według obowiązujących norm etatowych, zapewnia mu warunki do doskonalenia zawodowego,
c) przydziela środki finansowe na działalność biblioteki,
d) inspiruje i kontroluje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką
w tworzeniu systemu edukacji czytelniczej i informacyjnej w zespole,
e) zarządza zbiorami biblioteki, odpowiada za ich protokolarne przekazanie przy zmianie bibliotekarza,
f) w porozumieniu z bibliotekarzem ustała tryb postępowania zapewniający zwrot wypożyczonych zbiorów,
g) hospituje i ocenia pracę biblioteki
h) zarządza skontrum biblioteki,
i) inspiruje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno – wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania kultury czytelniczej,
j) zatwierdza roczny plan pracy biblioteki.
2) Pracownicy biblioteki:
a) biblioteką kieruje nauczyciel bibliotekarz,
b) bibliotekarz odpowiada za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki,
c) zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
* w zakresie pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz ma obowiązek:
a) udostępniać zbiory w wypożyczalni, czytelni oraz komplety do klaso-pracowni lub świetlicy,
b) prowadzić działalność informacyjną, propagandę wizualna, słowną zbiorów, biblioteki i czytelnictwa,
c) poznawać czytelników,
d) udzielać porad w doborze lektury zależnie od potrzeb, zainteresowań,
e) prowadzić rozmowy z uczniami na temat przeczytanych książek i na inne tematy (np. wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia się),
f) rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania uczniów oraz wyrabiać i pogłębiać u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
g) organizować różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną,
g) prowadzić zajęcia z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz indywidualny instruktaż w tym zakresie,
h) tworzyć warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
i) współpracować z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, opiekunami organizacji i kół zainteresowań, z rodzicami, z bibliotekami pozaszkolnymi w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i w przygotowaniu ich do samokształcenia.
* w zakresie prac organizacyjno-technicznych nauczyciel bibliotekarz ma obowiązek:
a) troszczyć się o właściwą organizację, wyposażenie i estetykę lokalu bibliotecznego,
b) gromadzić zbiory zgodnie z potrzebami szkoły i przeprowadzać ich selekcję,
c) prowadzić ewidencję zbiorów,
d) opracowywać zbiory ( katalogowanie, opracowanie techniczne, konserwacja),
e) organizować warsztat działalności informacyjnej,
f) prowadzić dokumentację pracy biblioteki, statystykę dzienną i roczną (okresową), indywidualny pomiar aktywności czytelniczej uczniów,
g) planować pracę (roczny ramowy plan pracy biblioteki, terminarz zajęć bibliotecznych i imprez czytelniczych), składać roczne sprawozdanie z pracy biblioteki i oceny stanu czytelnictwa w szkole,
h) doskonalić warsztat swojej pracy.
3) Lokal bibliotekiskłada się z: wypożyczalni, kącika czytelniczego i Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej.
4) Biblioteka gromadzi następujące materiały:
a) wydawnictwa informacyjne,
b) podręczniki szkolne i programy nauczania dla nauczycieli,
c) podręczniki szkolne do księgozbioru podręcznego,
d) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego,
e) książki pomocnicze,
f) literaturę popularnonaukową i naukową,
g) beletrystykę pozalekturową,
h) wydawnictwa albumowe,
i) prasę dla uczniów i nauczycieli,
j) inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania (teksty źródłowe),
k) wydawnictwa z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyk różnych przedmiotów nauczania),
l) dokumenty audiowizualne.
5) Finansowanie wydatków:
a) wydatki biblioteki są pokrywane z budżetu zespołu,
b) działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców.
6) Czas pracy biblioteki:
a) biblioteka udostępnia swoje zbiory w dni zajęć, w czasie trwania zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,
b) czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrektorem,
c) harmonogram pracy biblioteki wywieszony jest na drzwiach biblioteki,
d)) okres udostępniania zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzanych inwentaryzacji księgozbioru.
3. Zasady współpracy biblioteki z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
1) Współpraca z uczniami:
a) udostępnianie zbiorów piśmienniczych w wypożyczalni i czytelni,
b) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych,
c) udzielanie porad w wyborach czytelniczych,
d) propagowanie biblioteki, książek i innych dokumentów (gazetka biblioteczna, wystawki książek),
e) przysposobienie czytelnicze i informacyjne (lekcje biblioteczne, konkursy czytelnicze),
f) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów (rozmowy na temat ich zainteresowań, potrzeb, osiągnięć i trudności, dalszych zamiarów — pomoc w doborze odpowiedniej literatury, sprzyjającej ich rozwojowi, indywidualny i klasowy pomiar aktywności czytelniczej),
g) kierowanie do biblioteki publicznej,
h) wyróżnianie i nagradzanie najaktywniejszych czytelników.
2) Współpraca z nauczycielami:
a) udzielanie pomocy nauczycielom przedmiotów, wychowawcom klas, opiekunom w organizacji ich codziennej pracy, w doskonaleniu się,
b) udzielanie pomocy nauczycielom w organizowaniu lekcji bibliotecznych
- współpraca we wdrażaniu systemu edukacji czytelniczej i informacyjnej,
c) współudział nauczycieli w zakresie edukacji samokształceniowej uczniów w rozwijaniu ich kultury czytelniczej, między innymi przez stosowanie różnych form pracy ze zbiorami bibliotecznymi na zajęciach lekcyjnych oraz wdrażanie uczniów do samodzielnych poszukiwań bibliotecznych,
d) współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej,
e) współpraca nauczycieli z biblioteką w rozbudzaniu potrzeb czytania u uczniów stroniących od książki i biblioteki – wykrywanie przyczyn braku potrzeb czytania przez uczniów,
f) znajomość przez nauczycieli zbiorów bibliotecznych dotyczących nauczanego przedmiotu,
g) informowanie polonistów o liczbie lektur.
h) współpraca z nauczycielami w gromadzeniu i selekcji zbiorów.
i) wspólne organizowanie konkursów czytelniczych,
j) organizowanie wycieczek do biblioteki publicznej i muzeów,
k) przedkładanie sprawozdań okresowych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
l) pomoc w egzekwowaniu zwrotów książek do biblioteki i rozliczeń za książki zagubione lub zniszczone.
3) Współpraca z rodzicami:
a) udostępnianie rodzicom książek i innych materiałów z zakresu wychowania
w rodzinie,
b) informowanie o aktywności czytelniczej uczniów na zebraniach rodzicielskich za pośrednictwem wychowawców klas, gazetki bibliotecznej i strony internetowej szkoły.
Działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców, sponsorów i innych ofiarodawców. Rada Rodziców finansuje zakup nagród dla uczniów wyróżniających się w czytelnictwie i pracujących społecznie w bibliotece szkolnej.
4) Współpraca z Biblioteką Publiczną w Abramowie:
a) koordynowanie godzin otwarcia bibliotek dogodnych dla wspólnych czytelników,
b) uzgodnienie rocznych planów pracy: gromadzenie zbiorów, udostępnianie, wymiana materiałów informacyjnych, wycieczki, konkursy czytelnicze, spotkania autorskie, spektakle teatralne, uzyskiwanie informacji o czytelnictwie uczniów, wymiana opinii o wspólnych czytelnikach,
d) organizowanie wspólnych imprez czytelniczych, m. in. konkursy czytelnicze, spotkania autorskie, spektakle teatralne,
e) informowanie Dyrektora GBP w Abramowie o aktualnym wykazie lektur szkolnych.
REGULAMIN WYPOŻYCZALNI
-
Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i rodzice.
-
Jednorazowo można wypożyczyć cztery książki.
-
Książek nie należy przetrzymywać, gdyż czekają na nie inni uczniowie,
-
Uczeń przygotowujący się do konkursów, olimpiad ma prawo jednorazowo wypożyczać większą ilość książek.
-
Książkę należy szanować jako dobro społeczne. Zauważone uszkodzenia zgłasza się bibliotekarzowi.
-
Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone materiały.
-
W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki należy ją odkupić lub zwrócić inną o równej lub większej wartości po uzgodnieniu z bibliotekarzem.
-
Pod koniec roku szkolnego książki powinny być zwrócone do biblioteki w ogłoszonym terminie.
-
W wypożyczalni obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych.
REGULAMIN CZYTELNI
-
Z czytelni może korzystać każdy uczeń.
-
Do czytelni wchodzi się z czystymi rękami. Teczki i torby przed wejściem do czytelni trzeba zostawić w wyznaczonym miejscu.
-
W czytelni należy zachować ciszę.
-
W czytelni obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych.
-
W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów biblioteki, tj. ze zbiorów czytelni i wypożyczalni.
-
Wykorzystanie czasopisma odnosi się na wyznaczone miejsce , książki oddaje się bibliotekarzowi.
-
Książki i czasopisma należy szanować.
REGULAMIN
MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACYJNEGO
-
Komputer multimedialny służy do przeglądania edukacyjnych programów multimedialnych, dostępnych w bibliotece oraz do wyszukiwania informacji w Internecie.
-
Korzystać z niego mogą wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły na zasadach określonych w regulaminie.
-
Centrum jest czynne w godzinach pracy biblioteki.
-
Przy stanowisku komputerowym mogą pracować najwyżej dwie osoby.
-
Na pracę przy komputerze potrzebna jest zgoda bibliotekarza.
-
Bez zgody bibliotekarza nie można zmieniać stanowiska komputerowego.
-
Użytkownik ma obowiązek: informować bibliotekarza o nieprawidłowym działaniu komputera i uszkodzeniach technicznych, zachować ciszę i nie zakłócać pracy innych użytkownikom, uzyskać zgodę bibliotekarza na korzystanie z własnych płyt CD lub DVD oraz stosować się do poleceń bibliotekarza.
-
Nie wolno instalować własnych programów i dokonywać zmian w istniejącym oprogramowaniu.
-
Za uszkodzenie sprzętu komputerowego i oprogramowania użytkownik odpowiada finansowo ( jeśli jest niepełnoletni odpowiedzialność ponoszą rodzice).
REGULAMIN WYPOŻYCZANIA DARMOWYCH PODRĘCZNIKÓW
Postawa prawna:
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw Dz.U. z 2014 r. poz. 811
Regulamin jest integralną częścią regulaminu korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
-
Do wypożyczania podręczników lub materiałów edukacyjnych uprawnieni są wszyscy uczniowie szkoły.
-
Wypożyczanie odbywa się na początku każdego roku szkolnego.
-
Podręczniki wypożyczane są na okres 10 miesięcy , najpóźniej do 20 czerwca.
-
Na początku roku szkolnego wychowawca klasy lub n - l przedmiotu pobiera z biblioteki podręczniki lub materiały edukacyjne w liczbie równej liczbie uczniów danej klasy i przekazuje je uczniom.
-
Podręczniki wypożyczane są uczniom na okres ich wykorzystania
tj. ok. 3 miesięcy uczniom klasy I - III , a pozostałym na okres roku szkolnego.
-
Po okresie wykorzystania podręcznika uczeń zobowiązany jest do jego zwrotu do biblioteki szkolnej , co jest jednocześnie warunkiem otrzymania kolejnej części podręcznika.
-
Udostępniane książki należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem. Wypożyczający powinien w momencie wypożyczenia niezwłocznie zgłosić uszkodzenia podręcznika wychowawcy i bibliotekarzowi.
-
Wypożyczający ponosi odpowiedzialność materialną w przypadku zagubienia lub zniszczenia wypożyczonych podręczników ( wartość materialna podręczników będzie ustalona na podstawie protokołów otrzymanych przez szkołę z MEN )
-
Uczeń zobowiązany jest do przechowywania podręcznika w okładce.
-
Podręczniki należy szanować jako dobro wspólne. W szczególności nie wolno w podręczniku pisać , zaznaczać , podkreślać , kolorować, itp.
-
Na bieżąco należy dokonywać drobnych napraw czy wymiany okładki.
-
Ćwiczenia są własnością ucznia i nie podlegają zwrotowi.
-
Wypożyczający i jego rodzic podpsują u wychowawcy lub n-la przedmiotu kontrakt wypożyczonych podręczników i stosują się do zasad niniejszego regulaminu.