REGULAMIN  

BIBLIOTEKI   SZKOLNEJ

Zespołu  Szkolno – Przedszkolnego  w  Abramowie

Regulamin  opracowano  na  podstawie:

  1. Ustawy  z  dnia  07  września  1991 r. o  systemie  oświaty (Dz.U. Nr 67  poz. 329  z  1996 r.  z  późniejszymi  zmianami);

  2. Rozporządzenia  MEN  z  dnia  21  maja  2001 r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624  z  późniejszymi  zmianami) w  sprawie „ramowych  statutów … szkół  publicznych”;

  3. Statutu  Zespołu  Szkolno – Przedszkolnego  w  Abramowie.

     

Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną  pracownią  szkolną, która:

- służy  realizacji  potrzeb  i  zainteresowań  uczniów,

- służy  do  realizacji  zadań  dydaktyczno – wychowawczych,

- pełni  funkcje  szkolnego  ośrodka  informacji,

- wspiera  doskonalenie  zawodowe  nauczycieli,

- popularyzuje  wiedzę  pedagogiczną   wśród  rodziców,

- uczestniczy  w  przygotowaniu  uczniów  do  samokształcenia  i  edukacji  ustawicznej.


1. Zadania biblioteki:

1) Biblioteka uczestniczy w pełnieniu podstawowych funkcji Zespołu wobec uczniów:

  1. kształcąco-wychowawczej  poprzez:

    - rozbudzanie  i  rozwijanie  potrzeb  czytelniczych  i  informacyjnych  związanych  z  nauką  szkolną  i  z  indywidualnymi  zainteresowaniami  uczniów,

    - przysposobienie  ich  do  samokształcenia,

    - tworzenie  warunków  do  poszukiwania, porządkowania  i  wykorzystywania  informacji  z  różnych  źródeł  oraz  efektywnego  posługiwania  się  technologią  informacyjną

    - kształtowanie  kultury  czytelniczej  i  wzbogacenie  kultury  humanistycznej  uczniów,

    - wdrażanie  czytelników  do  poszanowania  książki, czasopisma  i  innych  materiałów  bibliotecznych  oraz  sprzętu  komputerowego.

  2. opiekuńczo-wychowawczej  poprzez:

    - rozpoznawanie  aktywności  czytelniczej  uczniów, potrzeb  i  poziomu  kompetencji  czytelniczych,

    - wykrywanie  u  potencjalnych  czytelników  przyczyn  braku  potrzeby  czytania  i  udzielaniu  pomocy  w  ich  przezwyciężaniu,

    - wspomaganie  działań  szkoły  w  realizacji  programów  wychowawczego  i  profilaktycznego,

    - otaczanie  opieką  wszystkich  uczniów  w  ich  poszukiwaniach  czytelniczych,

    - wspomaganie  rodziców  w  rozwiązywaniu  problemów  wychowawczych  poprzez  wskazywanie  im  literatury  pedagogicznej;

  3. kulturalno-rekreacyjnej  poprzez:

    - uczestniczenie  w  rozwijaniu  życia  kulturalnego  uczniów,

    - wspieranie  kształtowania  umiejętności  odbioru  wartości  kulturalnych  oraz  ich  tworzenia.

    2) Biblioteka udostępnia rodzicom uczniów literaturę i inne materiały z zakresu wychowania w rodzinie i przezwyciężania kłopotów wychowawczych.

    3)Biblioteka wypożycza uczniom na okres jednego roku szkolnego podręczniki szkolne zgodnie z klasą do której uczęszczają w danym roku szkolnym.

     

2. Organizacja biblioteki

1) Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor Zespołu, który:

a) zapewnia pomieszczenie i jego wyposażenie, warunkujące prawidłową

pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia,

b) zatrudnia bibliotekarza z odpowiednimi kwalifikacjami (bibliotekarskim i pedagogicznym) według obowiązujących norm etatowych, zapewnia mu warunki do doskonalenia zawodowego,

c) przydziela środki finansowe na działalność biblioteki,

d) inspiruje i kontroluje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką

w tworzeniu systemu edukacji czytelniczej i informacyjnej w zespole,

e) zarządza zbiorami biblioteki, odpowiada za ich protokolarne przekazanie przy zmianie bibliotekarza,

f) w porozumieniu z bibliotekarzem ustała tryb postępowania zapewniający zwrot wypożyczonych zbiorów,

g) hospituje i ocenia pracę biblioteki

h) zarządza  skontrum  biblioteki,

i) inspiruje  współpracę  grona  pedagogicznego  z  biblioteką  w  celu  wykorzystania  zbiorów  bibliotecznych  w  pracy  dydaktyczno – wychowawczej, w przygotowaniu  uczniów  do  samokształcenia  i  rozwijania  kultury  czytelniczej,

j) zatwierdza  roczny  plan  pracy  biblioteki.

 

2) Pracownicy biblioteki:

 a) biblioteką kieruje nauczyciel bibliotekarz,

b) bibliotekarz odpowiada za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki,

c) zadania  i  obowiązki  nauczyciela  bibliotekarza:

* w  zakresie pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz ma obowiązek:

a) udostępniać zbiory w wypożyczalni, czytelni oraz komplety do klaso-pracowni lub świetlicy,

b) prowadzić działalność informacyjną, propagandę wizualna, słowną zbiorów, biblioteki i czytelnictwa,

c) poznawać czytelników,

d) udzielać porad w doborze lektury zależnie od potrzeb, zainteresowań,

e) prowadzić rozmowy z uczniami na temat przeczytanych książek i na inne tematy (np. wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia się),

f) rozbudzać  i  rozwijać  indywidualne  zainteresowania  uczniów  oraz  wyrabiać  i  pogłębiać  u  uczniów  nawyku  czytania  i  uczenia  się,

g) organizować różnorodne działania  rozwijające wrażliwość  kulturową  i  społeczną,

g) prowadzić zajęcia z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz indywidualny instruktaż w tym zakresie,

h) tworzyć  warunki  do  poszukiwania, porządkowania  i  wykorzystywania  informacji  z  różnych  źródeł  oraz  efektywnego  posługiwania  się  technologią  informacyjną,

i) współpracować z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, opiekunami organizacji i kół zainteresowań, z rodzicami, z bibliotekami pozaszkolnymi w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i w przygotowaniu ich do samokształcenia.

 

* w  zakresie prac organizacyjno-technicznych nauczyciel bibliotekarz ma obowiązek:

 

a) troszczyć się o właściwą organizację, wyposażenie i estetykę lokalu bibliotecznego,

b) gromadzić zbiory zgodnie z potrzebami szkoły i przeprowadzać ich selekcję,

c) prowadzić ewidencję zbiorów,

d) opracowywać zbiory ( katalogowanie, opracowanie techniczne, konserwacja),

e) organizować warsztat działalności informacyjnej,

f) prowadzić dokumentację pracy biblioteki, statystykę dzienną i roczną (okresową), indywidualny pomiar aktywności czytelniczej uczniów,

g) planować pracę (roczny ramowy plan pracy biblioteki, terminarz zajęć bibliotecznych i imprez czytelniczych), składać roczne sprawozdanie z pracy biblioteki i oceny stanu czytelnictwa w szkole,

h) doskonalić warsztat swojej pracy.

 

3)  Lokal bibliotekiskłada się  z: wypożyczalni, kącika  czytelniczego  i  Internetowego  Centrum  Informacji  Multimedialnej.

 

4) Biblioteka gromadzi następujące materiały:

a) wydawnictwa informacyjne,

b) podręczniki szkolne i programy nauczania dla nauczycieli,

c) podręczniki szkolne do księgozbioru podręcznego,

d) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego,

e) książki pomocnicze,

f) literaturę popularnonaukową i naukową,

g) beletrystykę pozalekturową,

h)  wydawnictwa albumowe,

i) prasę dla uczniów i nauczycieli,

j) inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania (teksty źródłowe),

k) wydawnictwa z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyk różnych przedmiotów nauczania),

l) dokumenty audiowizualne.

 

5) Finansowanie wydatków:

a) wydatki biblioteki są pokrywane z budżetu zespołu,

b) działalność  biblioteki  może  być  dotowana  przez  Radę  Rodziców  i  innych ofiarodawców.

 

6) Czas pracy biblioteki:

a) biblioteka udostępnia swoje zbiory w dni zajęć, w czasie trwania zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,

b) czas  otwarcia  biblioteki  ustalony  jest  w  porozumieniu  z  dyrektorem,

c) harmonogram  pracy  biblioteki  wywieszony  jest  na  drzwiach  biblioteki,

d)) okres udostępniania zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzanych inwentaryzacji księgozbioru.

 

3. Zasady współpracy biblioteki  z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.

1) Współpraca z uczniami:

a) udostępnianie zbiorów piśmienniczych w wypożyczalni i czytelni,

b) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, tekstowych i rzeczowych,

c) udzielanie porad w wyborach czytelniczych,

d)  propagowanie biblioteki, książek i innych dokumentów (gazetka biblioteczna, wystawki książek),

e) przysposobienie czytelnicze i informacyjne (lekcje biblioteczne, konkursy czytelnicze),

f) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów (rozmowy na temat ich zainteresowań, potrzeb, osiągnięć i trudności, dalszych zamiarów — pomoc w doborze odpowiedniej literatury, sprzyjającej ich rozwojowi, indywidualny i klasowy pomiar aktywności czytelniczej),

g) kierowanie do biblioteki publicznej,

h) wyróżnianie i nagradzanie najaktywniejszych czytelników.

 

2) Współpraca z nauczycielami:

a) udzielanie pomocy nauczycielom przedmiotów, wychowawcom klas, opiekunom w organizacji ich codziennej pracy, w doskonaleniu się,

b) udzielanie pomocy nauczycielom w organizowaniu lekcji bibliotecznych

- współpraca we wdrażaniu systemu edukacji czytelniczej i informacyjnej,

c) współudział  nauczycieli  w  zakresie  edukacji  samokształceniowej  uczniów  w  rozwijaniu  ich  kultury  czytelniczej, między  innymi  przez  stosowanie  różnych  form  pracy  ze  zbiorami  bibliotecznymi  na  zajęciach  lekcyjnych  oraz  wdrażanie  uczniów  do  samodzielnych  poszukiwań  bibliotecznych,

d) współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej,

e) współpraca  nauczycieli  z  biblioteką  w  rozbudzaniu  potrzeb  czytania  u  uczniów  stroniących  od  książki  i  biblioteki – wykrywanie  przyczyn  braku  potrzeb  czytania  przez  uczniów,

f) znajomość  przez  nauczycieli  zbiorów  bibliotecznych  dotyczących  nauczanego  przedmiotu, 

g) informowanie polonistów o liczbie lektur.

h) współpraca  z nauczycielami  w  gromadzeniu  i  selekcji  zbiorów.

i) wspólne organizowanie konkursów czytelniczych,

j) organizowanie wycieczek do biblioteki publicznej i muzeów,

k) przedkładanie sprawozdań okresowych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

l) pomoc  w  egzekwowaniu  zwrotów  książek  do  biblioteki  i  rozliczeń  za  książki  zagubione  lub  zniszczone.

 

3) Współpraca z rodzicami:

a) udostępnianie rodzicom książek i innych materiałów z zakresu wychowania

w rodzinie,

b) informowanie o aktywności czytelniczej uczniów na zebraniach rodzicielskich za pośrednictwem wychowawców klas,  gazetki  bibliotecznej  i  strony  internetowej  szkoły.

Działalność  biblioteki  może  być  dotowana  przez  Radę  Rodziców, sponsorów  i  innych  ofiarodawców. Rada  Rodziców  finansuje  zakup  nagród  dla  uczniów  wyróżniających  się  w  czytelnictwie  i  pracujących  społecznie  w  bibliotece  szkolnej.

 

4) Współpraca z Biblioteką Publiczną w Abramowie:

a) koordynowanie godzin otwarcia bibliotek dogodnych dla wspólnych czytelników,

b) uzgodnienie rocznych planów pracy: gromadzenie zbiorów, udostępnianie, wymiana materiałów informacyjnych, wycieczki, konkursy  czytelnicze, spotkania  autorskie, spektakle  teatralne, uzyskiwanie informacji o czytelnictwie uczniów, wymiana opinii o wspólnych czytelnikach,

d) organizowanie  wspólnych  imprez  czytelniczych, m. in. konkursy  czytelnicze, spotkania  autorskie, spektakle  teatralne,

e) informowanie  Dyrektora  GBP  w  Abramowie  o  aktualnym  wykazie  lektur  szkolnych.

 

REGULAMIN   WYPOŻYCZALNI

  1. Ze  zbiorów  biblioteki  mogą  korzystać  uczniowie, nauczyciele  i  rodzice.

  2. Jednorazowo  można  wypożyczyć  cztery  książki.

  3. Książek  nie  należy  przetrzymywać, gdyż  czekają  na nie  inni  uczniowie,

  4. Uczeń  przygotowujący  się  do  konkursów, olimpiad ma  prawo  jednorazowo  wypożyczać  większą  ilość książek.

  5. Książkę  należy  szanować  jako  dobro  społeczne. Zauważone  uszkodzenia  zgłasza  się  bibliotekarzowi.

  6. Korzystający  z  biblioteki  zobowiązani  są  do dbałości  o  wypożyczone  materiały.

  7. W  przypadku  zniszczenia  lub  zagubienia  książki należy  ją  odkupić  lub  zwrócić  inną  o  równej  lub większej  wartości  po  uzgodnieniu  z  bibliotekarzem.

  8. Pod  koniec  roku  szkolnego  książki  powinny  być zwrócone  do  biblioteki  w  ogłoszonym  terminie.

  9. W  wypożyczalni  obowiązuje  zakaz  korzystania   z  telefonów  komórkowych.


REGULAMIN CZYTELNI

  1.  Z  czytelni  może  korzystać każdy  uczeń.

  2.  Do czytelni wchodzi się z  czystymi  rękami.   Teczki i  torby  przed wejściem do czytelni trzeba  zostawić w  wyznaczonym miejscu.

  3.  W  czytelni  należy  zachować  ciszę.

  4.  W  czytelni  obowiązuje zakaz  korzystania   z  telefonów  komórkowych.

  5.  W  czytelni  można  korzystać  ze wszystkich zbiorów  biblioteki, tj. ze  zbiorów  czytelni  i  wypożyczalni.

  6.  Wykorzystanie  czasopisma  odnosi  się   na wyznaczone  miejsce , książki  oddaje  się bibliotekarzowi.

  7.  Książki  i  czasopisma  należy  szanować.


REGULAMIN

MULTIMEDIALNEGO   CENTRUM  INFORMACYJNEGO

  1. Komputer  multimedialny  służy  do  przeglądania edukacyjnych  programów  multimedialnych, dostępnych w  bibliotece  oraz  do  wyszukiwania  informacji                   w  Internecie.

  2. Korzystać  z niego  mogą wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły  na  zasadach  określonych  w  regulaminie.

  3. Centrum  jest  czynne  w  godzinach  pracy  biblioteki.

  4. Przy stanowisku  komputerowym  mogą  pracować najwyżej  dwie  osoby.

  5. Na  pracę  przy  komputerze  potrzebna  jest  zgoda bibliotekarza.

  6. Bez  zgody  bibliotekarza  nie  można  zmieniać stanowiska  komputerowego.

  7. Użytkownik  ma  obowiązek: informować  bibliotekarza       o  nieprawidłowym  działaniu  komputera  i uszkodzeniach  technicznych, zachować  ciszę  i  nie zakłócać  pracy  innych  użytkownikom, uzyskać  zgodę bibliotekarza  na  korzystanie  z  własnych  płyt  CD  lub DVD oraz  stosować  się  do  poleceń  bibliotekarza.

  8. Nie  wolno  instalować  własnych  programów  i  dokonywać  zmian  w  istniejącym  oprogramowaniu.

  9. Za  uszkodzenie  sprzętu  komputerowego  i  oprogramowania  użytkownik  odpowiada  finansowo ( jeśli  jest  niepełnoletni  odpowiedzialność  ponoszą rodzice).

 

 REGULAMIN  WYPOŻYCZANIA  DARMOWYCH  PODRĘCZNIKÓW

Postawa  prawna:

  Ustawa z  dnia 30 maja  2014 r. o  zmianie  ustawy  o  systemie  oświaty oraz  niektórych  innych  ustaw  Dz.U.  z  2014 r. poz. 811

Regulamin  jest  integralną  częścią  regulaminu  korzystania   ze  zbiorów  bibliotecznych.

  1. Do  wypożyczania   podręczników  lub  materiałów  edukacyjnych  uprawnieni są  wszyscy  uczniowie  szkoły.

  2. Wypożyczanie  odbywa  się  na  początku  każdego roku  szkolnego.

  3. Podręczniki  wypożyczane  są  na  okres  10  miesięcy , najpóźniej  do  20 czerwca.

  4. Na  początku  roku  szkolnego  wychowawca  klasy  lub  n - l  przedmiotu pobiera  z  biblioteki  podręczniki  lub  materiały  edukacyjne  w  liczbie równej  liczbie  uczniów  danej  klasy  i  przekazuje  je  uczniom.

  5. Podręczniki  wypożyczane  są  uczniom  na  okres  ich  wykorzystania

    tj.  ok. 3  miesięcy  uczniom  klasy  I - III , a  pozostałym  na  okres  roku szkolnego.

  6. Po  okresie  wykorzystania  podręcznika  uczeń  zobowiązany  jest  do  jego zwrotu  do  biblioteki szkolnej , co  jest jednocześnie  warunkiem  otrzymania  kolejnej części  podręcznika.

  7. Udostępniane książki  należy  chronić  przed  zniszczeniem  i  zgubieniem. Wypożyczający  powinien  w  momencie  wypożyczenia  niezwłocznie  zgłosić uszkodzenia podręcznika  wychowawcy  i  bibliotekarzowi.

  8. Wypożyczający  ponosi  odpowiedzialność  materialną  w  przypadku zagubienia  lub  zniszczenia  wypożyczonych  podręczników ( wartość materialna  podręczników  będzie  ustalona  na  podstawie  protokołów otrzymanych  przez  szkołę  z  MEN )

  9. Uczeń  zobowiązany  jest  do  przechowywania  podręcznika  w  okładce.

  10. Podręczniki  należy  szanować  jako  dobro wspólne. W szczególności  nie wolno  w  podręczniku  pisać , zaznaczać , podkreślać , kolorować,  itp.

  11. Na  bieżąco  należy  dokonywać  drobnych  napraw  czy  wymiany  okładki.

  12. Ćwiczenia  są  własnością  ucznia  i  nie  podlegają  zwrotowi.

  13. Wypożyczający  i  jego  rodzic  podpsują  u  wychowawcy  lub  n-la  przedmiotu kontrakt  wypożyczonych  podręczników  i  stosują  się  do  zasad   niniejszego regulaminu.