
Sprawdzian kompetencji
Uczniowie klasy III i V uczestniczyli w dwuetapowych diagnozach przygotowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych sprawdzających poziom ich wiedzy i umiejętności. Pierwszy etap odbył się 10 maja i wtedy uczniowie z tych dwóch klas rozwiązywali zadania z zakresu języka polskiego. Tydzień później, 17 maja, uczniowie zmagali się z zadaniami z matematyki i przyrody.
Dzięki udziałowi w badaniach nauczyciele będą mogli sprawdzić, w jakim stopniu ich uczniowie, po zakończeniu I etapu edukacyjnego oraz na rok przed ukończeniem szkoły podstawowej, spełniają wymagania podstawy programowej. Na tej podstawie nauczyciele będą mogli lepiej pokierować pracą uczniów w klasie IV oraz VI. Celem badania jest dostarczenie informacji nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowym klas IV-VI o tym, jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i w nowych sytuacjach. Zadania są celowo tak zaplanowane, żeby wykraczały poza to, co dzieci ćwiczyły na lekcjach, ale jednocześnie tak, by uczniowie mogli poradzić sobie z problemem „na piechotę”.
Badanie przeprowadzili wychowawcy klasy III i V. Sprawdzenie prac odbywa się w szkole według szczegółowo opracowanych przez IBE kryteriów, dostarczonych w pakiecie informacji dla szkół. Po zakończeniu badania i wprowadzeniu przez nauczycieli informacji o rozwiązaniach zadań do programu komputerowego, szkoła otrzyma zestawienie wyników swoich uczniów na tle całej populacji trzecio- lub piątoklasistów w Polsce.