Przedszkole-ogłoszenia


 
Szanowni Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym,
w związku z zawieszeniem zajęć w szkole i przedszkolu zachęcamy do indywidualnej pracy z dziećmi w domu. Aby pomóc w przygotowaniu się do takiej pracy zamieszczamy podpowiedzi dotyczące tematyki, materiałów i narzędzi do wykorzystania. Apelujemy o wykorzystanie tego czasu na budowanie relacji i bezpiecznej więci z dzieckiem, poprzez wspólne aktywności: zabawy ruchowe, konstrukcyjne, tematyczne; gry planszowe i układanki; pląsy przy muzyce; czytanie książek dla dzieci; założenie domowej hodowli  (np. cebuli, fasoli, groszku); zabawy na świeżym powietrzu (przydomowym podwórku, unikając skupisk ludzi) połączone z treningiem czynności samoobsługowych - samodzielnego ubierania i rozbierania się; zabawy plastyczne; wspólne gotowanie, pieczenie, sprzątanie.

Nasze otoczenie się zmienia. Z utęsknieniem czekamy już na pierwszy dzień wiosny. Kiedy zakończy się zima? Przyroda już się budzi, pogoda dopisuje, czy mamy już wiosnę? Co pokazuje kalendarz? Kiedy rozpocznie się kalendarzowa wiosna? Co robią rolnicy na polach? Po co mama przekopuje ziemię w ogródku? Jakie oznaki wiosny podpowiadają nam, że zbliża się wielkimi krokami? Przywitamy ją wierszem, piosenką a może własnoręcznie wykonanym rysunkiem? Niech te pytania staną się inspiracją dla małych odkrywców. Pomóżmy im znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania, które pojawią się w trakcie podążania śladami nadchodzącej wiosny. Nieprzypadkowo Jan Brzechwa napisał wiersz o wyczekiwaniu wiosny, którego pierwsze wersy brzmią: 

"Naplotkowała sosna

Że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:

- Przyjedzie pewno furą…

Jeż się najeżył srodze:

- Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął: Ja nie wierzę,

Przyjedzie na rowerze”

Porozmawiajmy z dziećmi na temat ich wyobrażeń dotyczących nadejścia wiosny, niech przedstawią je w formie rysunku, następnie powiedzmy im, jaki pomysł miał autor wiersza:

 A wiosna przyszła pieszo.

Już kwiatki za nią śpieszą,

Już trawy przed nią rosną

I szumią – Witaj Wiosno”

Czyż wyobraźnia ludzka nie jest wspaniała? Każdy pomysł jest wyjątkowy i ucieszy Panią Wiosnę:)

Nie bójmy się korzystać z zasobów, jakie oferuje nam internet. Odpowiednio dobrane treści i aktywności mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój społeczny, emocjonalny, moralny i poznawczy dziecka. Dobór stron internetowych, aplikacji czy gier staje się niezwykle ważnym zadaniem dla rodziców. Warto przy tym zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii:

- Zasoby internetowe udostępniane dzieciom muszą być wolne od szkodliwych treści;

- Należy udostępniać dzieciom treści z wiarygodnego źródła, stworzone z myślą o młodym odbiorcy;

- Udostępniane dzieciom treści powinny łączyć zabawę z edukacją i rozwojem – angażować je w aktywności plastyczne,   muzyczne, rozwijać wyobraźnię, poszerzać wiedzę.

Szukając bezpiecznych aplikacji mobilnych dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-6lat) warto skorzystać z katalogu BeStApp. Odnaleźć tu można wiele propozycji ciekawych aplikacji, które umilą najmłodszym czas i dadzą możliwość rozwoju nowych umiejętności.

Zachęcamy również do korzystania z proponowanych przez nas stron, pamiętając, iż dzieciom w wieku przedszkolnym należy towarzyszyć podczas korzystania z sieci, a czas spędzony przed ekranem komputera lub innego urządzenia mobilnego powinien być ograniczony. Warto takie sytuacje wykorzystać do edukacji dziecka w zakresie skutecznego            i bezpiecznego poruszania się w internecie, poszerzając jego wiedzę na temat obecności także nieodpoiwiednich treści. Dobrze, gdy podczas swobodnych rozmów z dzieckiem wprowadzimy pojęcie ograniczonego zaufania do treści online.

Pamiętajmy, że pandemia wirusa COVID-19 to ogromny stres także dla przedszkolaków. Choć pozornie może się wydawać, że dzieci nie zdają sobie sprawy z powagi zaistniałej sytuacji, w rzeczywistości uważnie obserwują one reakcje dorosłych, słuchają doniesień medialnych i chłoną wszystkie negatywne emocje. Dlatego warto porozmawiać z dziećmi      o ich lęku i stresie. Aby przygotować się do takiej rozmowy, polecamy lekturę artykułu „Koronawirus a dzieci. Porozmawiajmy o strachu” z magazynu „Świerszczyk”. Link do artykułu:

https://swierszczyk.pl/polecane-artykuly/zlosc-smutek-strach/koronawirus-a-dzieci-porozmawiajmy-o-strachu?fbclid=IwAR3ectWQMrjxQ1j3KNDM3XISV35jg1ObcNOTsjj2tA7INxdjdl6Pbzo2ONQ

W tym szczególnym czasie zadbajmy przede wszystkim o zdrowie i bezpieczeństwo naszych rodzin, połóżmy szczególny nacisk na pielęgnowanie dobrych nawyków higienicznych.

Pozdrawiamy, Wychowawcy grup przedszkolnych


 Polecane strony:
 
- https://mojedziecikreatywnie.pl/
 
- https://podrecznikarnia.pl/nauczyciel/edukacja-domowa.html
 
- https://eduzabawy.com/karty_pracy/
 
- https://www.matzoo.pl/
 
- https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
 
- https://klett.pl/aktualności/marerialy/karty-pracy-dla-nauczycielek-rodzicow-i-opiekunow-przedszkolakow
 
- http://www.kreatywniewdomu.pl
 
- https://www.mamawdomu.pl/
 
- https://www.google.pl/amp/s/parenting.pl/z-dzieckiem-w-domu-12-pomyslow-na-zabawy-bez-telewizora%3famp=1
 
Informujemy ponadto, że na platformie TVP VOD ruszy nowy kanał edukacyjny online "Domowe Przedszkole", który będzie skierowany do najmłodszych dzieci. "Domowe Przedszkole" będzie można oglądać w zakładce eSzkoła paśmie na żywo od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-13.00, począwszy od 23 marca 2020 roku.

https://tvpstream.vod.tvp.pl/?channel_id=47093944